Griffith Observatory

Hoppsan hejsan, detta var ju innan Las Vegas men anyway. Grifith Observartory ligger uppe på en höjd. Så dagen började i Beverly Hills området, en varm härlig dag. I promenadstassen "hikade" eller "hajkade" vi upp, tur att det inte var för kångt/högt upp då det var en varm dag. Väl däruppe så fick vi se Hollywoodskylten och hela LA låg framför våra fötter. Riktig maffig utsikt! :) Efteråt åkte vi på sunset boulevard med dess kända "the strip" där alla rockklubbar/nattklubbar låg en gång i tiden. Ni ser också att jag solat med örhängen va, haha, fasiken så osnyggt :)

Las Vegas

Vegas here we come. Efter ett par härliga dagar i Manhattan Beach och med en avstickare till San Diego så var det dags för sista "stoppet" på resan nämligen Las Vegas. En lång tur i bilen, vilket iofsjag och Åsa mest spenderade sovandes :). Men det är helt sjukt vilka ökenlandskap, stignigar och stora maffiga berg man ser när man reser med bil på de här sättet. Efter några h var vi framme och checkade in på Luxor. Hotellet är format som en hög pyramid, verkligen jättehäftigt. Allt är bara så maffigt, coolt, häftigt, för mycket på ett sätt men helt underbart på ett annat. På kvällen gick vi ut och bara tittade på olika hotell. Vi gick även in en sväng på Bellagio där de hade byggt upp som ett helt korallrev/akvarium i glas som man kunde gå runt och kika på. Vi hann även med att at kort på Frihetsgudinnan på New York New York, se Bellagios maffiga fontäner och äta på ett ställe där de hade en mekanisk tjur. :)

Manhattan Beach

Manhattan Beach, vår strandpärla i Los Angeles. Ett jättemysigt ställe med fin strand ála Baywatch, en pir med ett mini aquarium, småskaliga hak med FANTASTISK mat, vilda delfiner och ja, som hela vår resa, lite grått och molnigt då. Men i Manhattan Beach så brände vi oss också första gången på resan. Vi åkte också förbi LAX på vägen dit och det kändes som flygplanen skulle landa uppepå biltaket. Ett ställe som jag gärna reser till igen :)

Venice Beach, Marina Del Rey

Vi åkte runt och tittade lite bl.a. Marina del Rey och Venice Beach.
Venice är "turistigt" i dess sanna bemärkelse men dessutom med massvis av gatukonstnärer, tält med pundare och så vidare. Inget jag skulle vilja åka tillbaka till. Men däremot så var de det första stället där det var som "Baywatch" på stranden, sweet! Annars var det mer mysigt inåt "city" i Venice, mysig gata med shopping, resturanger och lemonad med smak av gurka och mynta... i värmen lät det som en bra och god idé, men att dricka nått som smakar smörgåsgurka, nääää det var inte riktigt min grej..

Los Angeles, West Hollywood, West 3rd strt

Gott & Blandat från ovan nämnda ställen. Morgonpromenad med jordekorrar.  West 3rd street är en mysig gata i centrala Hollywood där ni hittar många mysiga restauranger. T.ex. Joans on third och Magnoliga bakery. Samt suverän mat och drinkar på Cheescake Factory som vi besökte inte bara 1, utav 3 ggr.

Dodger Stadium, Los Angeles

Go Dodgers!
Vi gick på en match mellan Philiadelhipa och Los Angeles Dodgers.
En jättekul baseballmatch och kul att vart där på plats och sett en, men den var låååååång, som en måndag.
Vi åkte hem innan den var slut och då hade vi vart där i 5 h.. :)
Men jättekul, och ju mer vi tittade ju mer förstod vi :)

Malibu

En grå, molnig och kvav/solig dag i Malibu.
Vi åkte runt bland alla OTROLIGA hus med många kameror och mycket stängsel :) Men den lilla glimt vi fick av alla hus var ju sjuk, alla har minst 1 pool och en tennisbana, typ.
Vidare ner till stranden där dessa superröda kräftor eller ja vad de nu är låg uppspolade på stranden.
Senare gick vi ut på piren, och åt på Malibu Beach Café (som jag läst om på en annan blogg), besviken..? ICKE!! Så mysigt, fantastiskt och ja allt på samma gång, de serverade dessutom swedish pancakes, bara en sådan sak.

Los Angeles, Universal City, Universal Studios

Universal Studios, ett ställe som jag verkligen gillade!
Vi tog en Studio Tour (första vi gjorde, det var verkligen superbra), där fick man se olika inspelningsplatser, studios, kulisser, se hur specialeffekter med väder, rörelser, 3d och annat funkar man blev verkligen meddragen.
4D bio så när Shrek nös så blev vi blöta och när spindlarna kom så var det nått som strök mot benet.. hehe.
Gick på olika visningar för hur man gör med specialeffekter, animal actors (så bra!) och gick runt i parken och bara tittade runt. Slutligen fick Markus fota Transformers och jag åka Jurassic Park  Ride. Attans att Harry Potter world var på gång men inte förns 2016.

Los Angeles, Hollywood, 4th of July

Markus och Frank gick och handlade frukost på underbara, fantastiska Whole Foods. Detta under är en mango-persika, något jag aldrig sett :).
4 july var det, Amerikanernas dag, och vi skulle bara ta en liten promenad till hollywood blvd (ca 5 km) det var varmt, svettigt och långt hehe. Men till slut kom vi fram. Hollywood blvd är den gatan där alla stjärnor finns (hollywood walk of fame) och TLC Chinese Theater (där ofta premiärer av filmer med röda mattan är) men det står väldigt många gatukonstnärer, rappare som delar ut skivor och utklädda typer. TURISTFÄLLA TURISTFÄLLA TURISTFÄLLA, eller ja... man vill ju se det och checka av det, men nu har vi gjort det. Nu var vi där fm/lunchtid.. jag kan tänka mig på kvällen är det ännu mer människor så man hann ju inte lixom i lugn och ro gå och titta på olika stjärnor osv.. Vi stannade till på Hard Rock Café för en drickapaus och sedan Übrade vi hem oss för att äta upp vår doggybag från Cheesecake factory. Det var ju 4th of July så vi förväntade oss firande ála Norrmännens 17:e maj. Så vi tog oss ner till Santa Monica beach och pier där vi trodde de skulle avra fyverkerier, vilket det inte skulle vara.. vilket igentligen är jättekonstigt, men vi gick runt och tittade hur livet i SM var och sedan avslutade vi med hamburgare på Pono Burger. Hem tillbaka till lägenheten och vnjöt fyverkerierna från taket istället.

Los Angeles, The Grove

Äntligen efter en lång dag i bilen kom vi till Los Angeles.
Ganska så sega och trötta på kvällen och chocken av de långa bilköerna så checkade vi in i vår lägenhet i West Hollywoos och gick sedan en ca 10-15 minuter till the Groove som är ett shoppingcenter i närheten med bio, retauranger m.m. Vi intog vår första måltid på The Cheescake Factory och det var inte första och sista gången där om jag säger så! :)

Highway 1

Nedan följer en bildkavalkad från vår långa bilåkardag på Highwy 1.
Frukost på riktigt dinervis, hål i väggen med världens mysigaste jordgubbsställe, elefantsälskolonier, bönder och grödor längs vägkanten och hisnande vyer. En riktig upplevelse, kalle anka på julafton kurvor/stup, parkvaktare och campingsites á la Yoggi Bear och vi fick tom se en Val i det fria. Fantastiskt.

San Francisco, Carmel-by-the-Sea, Monterey

En av de godare frukostar vi åt intogs på The Plow i San Francisco, utanför fick vi vänta i ca 30 minuter då Markus nästan bröt ihop av hunger, men väl inne sen var det så värt det. Jag tog en äggmacka, as simple as that men den var verkligen HUR GOD SOM HELST! Num num num, Frank och Markus tog the Plow en mastodontfrukost med både ägg, korv, pankaka och mkt mer och Åsa tog nog Scrambled Egg.
Vi fick ett bord men man kunde också sitta vid "the disk" och faktiskt se kockarna tillaga frukosten. Ett mycket mysigt ställe som jag rekommenderar.

Vidare (kan ha vart dagen efter) så var det dags att röra sig vidare..
En bucce bucce men rättstavat namn, men det räknas inte när man bokstaverar tycker jag ;)

Här har ni ett praktexempel på ett bokstavligen talat risigt hår, hehe.
En bit på highway 1 skulle vi med slutdestination Monterey där vi skulle sova på Inn by the Bay i Monterey. Men innan vi kom dit så stannade vi i pittoreska Carmel by the Sea, en stad som var så gullig och mysig och där även Clint Eastwood vart borgmästare.
Där gick vi runt och spanade, tittade i butiker t.ex. God Jul butiken som finns året runt(?!) och avslutade med en proseccolunch, bara för det är semester och en fishtaco. :)
I Monterey var det inte nått kanonväder, jag och Åsa lämnade pojkarna på en jättemysig resturang med eget bryggeri och det var väl förmodligen här jag lärde mig dricka öl. Jag och Åsa letade efter ett pedikyrställe med hittade inte nått som var bra, ledigt och så vidare så till slut joinade vi för middag.