Gruppdynamik

 
I skolan för någon vecka sedan hade vi gruppdynamik med Mette Bungerfeldt, en helt fantastisk föreläsare.
2 h på dessa typer av föreläsningar ger så otroligt mycket. Jag önskar att man på fler arbetsplatser satsade mer på gruppdynamik och sin personal, jag tror många beslutsfattare tänker att det kostar pengar och tar tid men med ett sammansvetsat team och ett bra arbetsklimat så är produktiviteten 1000 gånger bättre och det tror jag kommer avspegla sig på lönsamheten.
På bilden illusreras en övning där vi skulle rita upp ett hus som vi skulle inreda och vi hade alla en instruktion på pannan som vi inte visste om. Jag, lyckligtvis, hade håll med mig, men i gruppen fanns det ändra min åsikt, sääg emot mig, var snäll mot mig och värsta, ignorera mig. Jag blir så jävla förbannad när jag tänker på vuxenmobbning. Mobbning är aldrig okej, men har aldrig riktigt tänkt på det på ett sådant klart sätt. Förstå att det finns vissa människor som mår så dåligt att de inte vågar gå till skolan eller tom tar sitt liv. Både skolan och jobbet är ca 40 h i veckan av veckans totala 168 h. Det är ca en fjärdedel av vårt liv där vi mår så dåligt och känner oss otrygga, helt sjukt. Speciellt då bland vuxna människor som har ett konsekvenstänkande som är väl utvecklad, usch! Att bli utfryst eller ignorerad är ju fruktansvärt hemskt! Så tänk på att behandla alla med respekt, man behöver inte sympatisera med allt eller alla, men man bör visa alla människor respekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0